REGULAMENTUL DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE AL SOCIETĂŢII CULTURAL PATRIOTICE ,,AVRAM IANCU’’ DIN ROMÂNIA
Capitolul I. Dispoziţii generale
Art. 1. Prezentul regulament face parte integrantă din Statutul Societăţii Cultural Patriotice ,, Avram Iancu’’ din România reactualizat prin Actul constitutiv şi Încheierea civilă numărul 11520/C.C./2009 eliberate de Judecătoria Cluj Napoca.
Art.2. Actualul regulament completeaza si dezvolta prevederile Statutului. Acesta intră în vigoare după validarea sa de către Reuniunea Naţională din anul 2010.
Art. 3. Societatea Cultural – Patriotica ,, Avram Iancu’’ din România este o asociaţie cu statut de persoană juridică română de drept privat, fără scop patrimonial, apolitică şi urmăreşte exclusiv şi direct scopuri nonprofit şi în folos obştesc.
Art.4. Asociaţia se numeşte ,, Societatea Cultural Patriotica ,, Avram Iancu’’ din România’’ cu sediul în Cluj Napoca, strada Năsăud nr. 2, judeţul Cluj, având durată de activitate nelimitată.
Art.5. Scopul asociaţiei şi obiectul acesteia sunt cuprinse în art. 8 şi 9, ale Statutului.
Art. 6. Membrii asociaţiei sunt cei prevăzuţi la art. 10, art.10.1, art.10.2, art.11, art.12, şi art. 13.
Art. 7. Se poate acorda titlul de ,,PREŞEDINTE DE ONOARE’’ acelor persoane care au coordonat cu succes activităţile societăţii la nivel naţional şi teritorial. Aceasta se face cu aprobarea Consiliului Naţional sau a Consiliilor de Conducere ale Filialelor.
Capitolul II. Structura organizatorică
Art. 8. Conducerea administrativă şi controlul asociaţiei sunt prevăzute la art. 14, art. 15, art. 16, art. 17, şi art. 18 din Statutul Asociatiei.
Art. 9. Funcţiile de Preşedinte, Prim-vicepreşedinte şi Vicepreşedinte sunt incompatibile cu calitatea de membru al vreunui partid politic.
Capitolul III. Filialele
Art. 10. Conform art. 6, din Statutul Societăţii, se pot constitui filiale (entităţii cu personaliate juridică) în condiţiile legii şi în conformitate cu art. 19, punctele 1 – 5 din Statut.
Art. 11. Preşedintii filialelor constituite ca entităţi juridice dar şi ai celor deja constituite dar fără personalitate juridică fac parte direct din Consiliul Naţional al Societăţii Cultural Patriotice ,, Avram Iancu’’ din România.
Art. 12. Între conducerea naţională a societaţii şi conducerile filialelor se stabilesc relaţii de colaborare în scopul conservării, promovarii si realizarii obiectivelor specifice asociatiei.
Art. 13. Filialele vor înainta Biroului Executiv al Consiliului Naţional, în luna ianuarie a fiecărui an (sau la sfârşitul anului precedent), urmatoarele documente:
a) Programul de activităţi pe anul in curs.
b) Raport de activitate pe anul încheiat.
c) Execuţia şi balanţa financiară pe anul încheiat.
d) Proiectul de venituri şi cheltuieli pe anul în curs.
Art. 14. Până la sfârşitul anului calendaristic, fiecare filială trebuie să-şi achite contribuţia financiara către Consiliul Naţional la valoarea stabilită de către Reuniunea Naţională.
Art. 15. Consiliul Naţional este obligat să prezinte până la data de 31.03. a anului în curs:
a) Raport de activitate pe anul încheiat.
b) Execuţia bugetului şi balanţei financiare la nivelul întregii Societăţi.
c) Programul cu principalele activitati de interes national pe anul in curs
Capitolul IV, Structura organizatorică, conducerea, administrarea şi controlul societăţii
Art.16. Organele de conducere, administrare si control al asociatiei sunt:
1. Adunarea generală, denumită, REUNIUNEA NAŢIONALĂ A SOCIETĂŢII CULTURAL PATRIOTICE ,,AVRAM IANCU’’ DIN ROMÂNIA;
2. CONSILIUL NAŢIONAL;
3. BIROUL EXECUTIV AL CONSILIULUI NAŢIONAL;
4. COMISIA DE CENZORI;
Art.17. 1. Adunarea generală denumita, REUNIUNEA NAŢIONALĂ A SOCIETĂŢII CULTURAL -PATRIOTICE ,,AVRAM IANCU’’ DIN ROMÂNIA are atribuţii după cum urmează:
a) în conformitate cu prevederile art. 15, pct. 8 din Statut;
b) alege presedintele societatii pentru un mandat de patru ani.
c) primeşte şi soluţionează întimpinările făcute la adresa Consilului Naţional şi a Comisei de Cenzori;
d) aprobă propunerile făcute de preşedintele societăţii nou ales pentru componenta Consiliului Naţional şi componenţa pe funcţii a Biroului Executiv;
Art. 17. 2. Consiliul Naţional are atributii:
a) în conformitate cu prevederile art. 16, pct. 1 şi pct. 2 ;
b) Consiliul Naţional se întruneşte o dată pe an, până la data de 31 martie dar pot fi organizate si şedinte extraordinare ale Consiliului Naţional, la propunera Biroului Executiv;
c) norma de reprezentare a filialelor la REUNIUNEA NAŢIONALĂ, va fi stabilita din timp de BIROUL EXECUTIV AL CONSILIULUI NAŢIONAL, în funcţie de numărul membrilor si calitatea activitatilor fiecarei filiale in parte;
Art.18. Biroul Executiv al Consiliului National are atributii:
Art. 18.1 a) în conformitate cu prevederile Statutului art. 17, pct. 1;
b) membrii Biroului Executiv trebuie să aiba o vechime de cel putin un an în societate;
c) din conducerea Biroului Executiv nu pot face parte cei care sunt membri ai unui partid politic;
d) se pierde calitatea de membru al Biroului Executiv, dacă acesta nu se prezinta de trei ori consecutiv, intr-un an, la convocarea preşedintelui.
Art. 18.2
a) poate fi ales preşedinte al SOCIETĂŢII CULTURAL PATRIOTICE ,,AVRAM IANCU’’ DIN ROMÂNIA orice membru al asociatiei care are o activitate deosebită în iniţierea, organizarea activităţiilor societăţii, are descendenţă din Munţii Apuseni si nu este membru al unui partid politic;
b) atribuţiile sunt stipulate în art.17, pct. 2 din Statut;
c) preşedintele organizează periodic conferinţe de presă sau declaraţii de presă în numele societăţii;
d) preşedintele poate suspenda, până la convocarea Biroului Executiv, pe oricare membru din conducerea executivă dacă acesta încalcă grav imaginea societăţii sau statutul .
e) preşedintele desemnează o Comisie Nationala de Indrumare si Verificare, constituită din trei membri.
Art.18.3. Prim-vicepreşedintele Societătii Cultural Patriotice ,,AVRAM IANCU’’ din ROMÂNIA are atributii în conformitate cu prevederile art. 17, pct. 2, lit. c, din Statut;
Art.18.4
A. Vicepreşedinţi:
a) doi vicepreşedinţi vor prelua atribuţiile presedintelui sau prim-vicepreşedintelui în lipsa acestora. Acestia vor fi numiţi de preşedinte;
b) vicepreşedinţi vor prelua atribuţiile de organizare şi coordonare ale directiilor existente, în conformitate cu prevederile art. 17, pct. 3 din Statut;
c) fiecare vicepreşedinte va prezenta Biroului Executiv modul sau de organizare şi funcţionare al direcţiei pe care o reprezinta.
B. Consilierii
- Consilierii trebuie sa fie specialişti în domeniile direcţiilor existente avand atribuţii specifice în promovarea programelor societăţii;
C. Secretarul General are atribuţii:
a. în conformitate cu prevederile art. 17, pct. 4 din statut;
b. Secretarul General nu poate face parte dintr-un partid politic;
c. Secretarul General prezintă, la solicitarea preşedintelui, materiale si documente despre situaţia la zi a activitatii societăţii;
Art.18.5. Trezorierul are atributii:
a în conformitate cu prevederile art. 17, pct 5;
b trezorierul general are atribuţii de colaborare, instruire, verificare şi coordonare cu colegii sai din filliale.
c asigură relaţiile cu unităţiile bancare;
d trezorierul este indrumat şi verificat direct de vicepreşedintele care coordonează Direcţia financiară;
e trezorierul centralizează balanţele contabile ale asociatiei
f. trezorierul încasează cotizaţiile, donaţiile şi sponsorizările. Poate fi ajutat de persoane desemnate de presedintele societăţii sau de presedintii filialelor după caz;
Art.18.6I. Comisia de cenzori are atribuţii:
- în conformitate cu prevederile art. 18 din statut;
- participă la toate şedintele societăţii.
- împreună cu Direcţia economic – financiară şi trezorier va stabili Regulamentul de circulaţie al documentelor financiar contabile şi informative, actualizarea acestora şi asigură legatura în acest sens cu filialele;
Nu se consideră a fi o incompatibilitate relaţiile de rudenie dintre persoanele aparţinând conducerii executive a societăţii;
FILIALELE SOCIETATII CULTURALE PATRIOTICE “AVRAM IANCU”
Art. 19 Societatea Cultural Patriotică ,,AVRAM IANCU’’ din ROMÂNIA, îşi poate constitui filiale (entităţi cu personalitate juridică) în condiţiile legi şi în conformitate cu art. 6 din Statut.
Art. 20 Filialele deja înfiinţate pot efectua demersurile legale necesare privind înregistrarea la Registrul Asociatiilor şi Fundaţiilor din teritoriu conform art. 19, şi art. 19, pct. 1 şi art. 15, pct. 5, din statut.
Art. 21 Pentru înregistrarea la Registrul Asociaţiilor şi Fundaţiilor, fiecare filiala va adopta Statutul Societăţii Cultural Patriotice ,,AVRAM IANCU’’ din ROMÂNIA.
Art. 22. Structura organizatorica, conducerea, administrarea şi controlul filialelor:
1. Adunarea Generală a filialei;
2. Consiliul de Conducere al filialei;
3. Biroul Executiv al filialei;
4. Comisia de Cenzori a filialei;
Art. 23. Adunarea Generală a filialei are atributii:
a. în conformitate cu prevederile art. 19 din Statut;
b. are loc o dată pe an, până la sfârşitul lunii februarie;
c. pot fi organizate şedinţe extraordinare în funcţie de necesităţiile filialei;
d. primeşte şi solutionează întâmpinările făcute la adresa conducerii filialei şi a Comisei de cenzori;
e.aprobă propunerile făcute de preşedintele nou ales privind componenţa Consiliului de Conducere şi componenţa pe funcţii a Biroului Executiv precum şi a Comisei de cenzori;
f. alege pe o perioadă de patru ani preşedintele filialei;
- fiecare membru al Societăţii Cultural Patriotice ,,AVRAM IANCU’’ din ROMÂNIA este dator să cunoască date privind viaţa şi activitatea Eroului National AVRAM IANCU;
- stabileşte şi aprobă cotizaţia anuală a membrilor filialei
- plata cotizaţiei de către fiecare membru este o îndatorire de onoare , de respect şi de apartenenţă la societate, indiferent de cuantumul stabilit.
Art. 24. Fiecare filială va contribui la susţinerea activităţii Consiliului Naţional cu suma de 500 lei pe an, până la sfârşitul anului în curs;
Art. 25. Consiliul de conducere al filialei are atributii:
a. in conformitate cu Statutul Soc. “Avram Iancu” din Romania
b. se întruneşte trimestrial;
c. pot fi organizate şedinţe extraordinare ale Consiliului de Conducere
Art. 24. Biroul Executiv al filialei
a. Biroul Executiv al filialei are atributii conform Statutului si este compus din:
– Preşedinte;
-Prim-vicepreşedinte (dacă este cazul);
-Vicepreşedinte (Vicepresedinţi);
– Secretar filială;
– Trezorier;
b. Membrii Biroului Executiv trebuie să aibă o vechime de cel puţin un an în societate, cu excepţia filialelor nou înfiinţate.
c. Biroul Executiv al Filialei va înainta Consiliului Naţional la sfarşitul anului calendaristic: Proiectul Programului de activtaţi pentru anul următor iar până la sfârşitul lunii februarie va înainta Raportul de activitate pe anul încheiat, Execuţia şi balanţa financiară pe anul încheiat, Proiectul de venituri şi cheltuieli pe anul în curs;
d. Biroul Executiv se va întruni lunar;
Art. 25. PRESEDINTELE FILIALEI are atributii conform Statutului societatii
- funcţia de preşedinte al filialei este incompatibilă cu calitatea de membru de partid politic;
- convoacă şi conduce şedinţele Consiliului de Conducere, Biroului Executiv şi al Adunarii Generale;
c. aprobă, semnează acte şi documente privind activitatea filialei, este ordonator de credite şi reprezintă filiala în raporturile ei cu persoanele fizice, juridice, legislative, massmedia, etc.
- preşedintele organizează periodic conferinţe de presă în numele filialei;
- este recomandabil ca preşedintele filialei să fie descendent din Munţii Apuseni;
Art.26. PRIM-VICEPRESEDINTELE are atributii conform statutului .
a. Înlocuieste pe preşedintele filialei, in absenta acestuia, şi asigura desfăşurarea activităţiilor specifice filialei.
Art. 27. VICEPRESEDINTELE are atributii conform Statutului:
- iniţiează, organizează şi coordonează activităţile filialei pe domeniile specifice;
- numărul vicepreşedinţiilor este aprobat de adunarea generală în funcţie de numărul de membri ai filialei.
Art. 28. SECRETARUL are atributii în conformitate cu prevederile art. 17, pct. 4 din statut si cu prevederile Statutului propriu al filialei.
Art. 29 TREZORIERUL are atributii în conformitate cu prevederile art. 17, pct. 5 din Statut si conform cu actualul Regulament precum si cu Regulamentul Financiar din Anexa.
Art. 30. DISPOZIŢII FINALE
La ADUNĂRILE GENERALE se vor folosi urmatoarele insemne:
1. Portretul lui AVRAM IANCU;
2. Steagul Societăţii Cultural Patriotice ,,AVRAM IANCU’’ din ROMÂNIA
3. Drapelul Romaniei;
4. Drapelul Uniunii Europene;
5. Sigla Societăţii Cultural Patriotice ,,AVRAM IANCU’’ (pe documente)
6. Cocarde cu chipul lui AVRAM IANCU;
Art. 31 . Desfasurarea Adunarii Generale
Se vor respecta urmatoarele momente:
1. Preşedintele salută participanţii
2. Intonarea Imnului societăţii
3. Se trece la alegerea organelor de lucru formate din:
– prezidiu;
– secretariat;
– comisia de cenzori
4. Se prezintă ordinea de zi;
5. Se supune spre aprobare, ordinea de zi;
6. Desfasurarea adunarii. Conducerea lucrarilor se face de catre presedinte sau de catre un alt membru desemnat de adunare ca presedinte de sedinta.
7. Vor semna procesul verbal: preşedintele, secretarul asociatiei şi cine l-a întocmit (o copie după procesul verbal al adunarii filialei va fi trimisa Biroului Executiv al Consiliului National);
8. participantii la adunare vor canta, la incheierea lucrarilor “MARSUL lui IANCU
Art. 31 INSEMNELE SOCIETĂŢII:
Sigla, drapelul, imnul şi ştampila trebuie cinstite şi respectate de către toţi membrii asociatiei care au obligatia să contribuie, la randul lor, la cunoasterea şi respectarea acestor insemne de către toţi cetăţenii ROMÂNIEI.
Art. 32. SANCŢIUNI
1. Membrii Societăţii Cultural Patriotice ,,AVRAM IANCU’’ din ROMÂNIA care au savârşit abateri de la prevederile statutului ori care prin activitatea lor au adus daune morale sau materiale societăţii, li se aplică urmatoarele sancţiuni:
– invitarea pentru explicatii in faţa Conducerii Societăţii;
– suspendarea temporară din funcţie;
– revocarea din funcţia ocupată în organele de conducere ale societăţii;
– excluderea din cadrul asociatiei
2. Procedura de sancţionare pentru faptele comise se hotărăşte de către Biroul de conducere al filialei;
3. Căile de atac împotriva acestor sancţiuni vor fi analizate la nivelul Consiliului de Conducere şi dacă este cazul la nivelul Biroului Executiv al Consiliului Naţional.
SECTIUNEA C, Anexa la Statut
Regulament financiar-contabil
În vederea realizării informaţiei financiar contabile şi de trezorerie în conformitate cu O.M.F. 1969 / 2007, privind aprobarea reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, şi H.G. 386/ 2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si Finantelor, cu completările şi modificările ulterioare, la activitatea de trezorerie se completează:
Art. 1. În conformitate cu prevederile art. 4, alineatul 1 şi 2 din Legea nr. 82 / 1991 cu modificarile şi completările ulterioare, Societatea Cultural Patriotică ,, Avram Iancu’’, are obligaţia conducerii evidenţei contabile şi a situaţiilor anuale simplificate în care sens atât la nivel de Consiliu Naţional cât şi la nivel de filiale se va organiza obligatoriu compartiment de casierie – trezorerie.
Art. 2. Activitatea de casierie – trezorerie se va desfăşura prin numirea în conformitate cu statutul şi Regulamentului de Ordine Interioară a Societatea Cultural Patriotică ,, Avram Iancu’’ a unei persoane care să efectueze operaţiunile de încasări şi plăţi.
Art. 3. Toate operaţiunile de încasări şi plăţi vor fi consemnate la data producerii lor în registrul de casă întocmit de trezorier pe baza documentelor emanate de societate.
Art. 4. Documente de încasări şi plăţi:
a. dispoziţie de plată / încasare;
b. ordin de deplasare;
c. chitanţă
d. alte documente utilizate de societate
Art. 5. Pentru simplificarea evidenţei în mod excepţional la încasarea cotizaţiei se poate întocmie un borderou care să cuprindă datele de identificare ale persoanei de la care se încasează suma care se totalizează săptămânal şi se va emite o singură chitanţă de încasare care se va opera în registrul de casă.
– Borderoul va fi însoţit de exemplarul nr. 1 al chitanţei.
Art. 6. Conducerea societăţii poate împuternicii una două persoane care să facă încasări (cotizaţii, plăţi excepţionale):
* toate încasările se vor depune obligatoriu la casierie. Nu se pot face cheltuieli direct din încasări.
* toate cheltuielile; deplasări, procurări de rechizite, plăţi facturi, etc., vor avea aprobarea preşedintelui (ordonatorului de credite) sau înlocuitorului legal al acestuia.
Art. 7. Documentele se operează sub coordonarea directorului economic şi sunt supuse auditului din partea cenzorilor. Nu se vor înregistra documente neaprobate.
Art. 8. Documentele justificative se vor depune la casierie – trezorerie în cel mult cinci zile lucrătoare de la data luării sfârşit a evenimentului produs. După această dată (cu excepţia cazurilor fortuite) nu se mai acceptă pentru decontare.
Cluj-Napoca, martie 2010
PREŞEDINTE
Prof. Victor Bercea